Titel

Pandemie

Spelontwerp

Matt Leacock

Tekeningen

Chris Quilliams

Uitgever

Z-Man games; 2012

Leeftijd

13+

Hoogbegaafden vanaf 9 jaar

Aantal spelers

2 – 4 spelers

Spelduur

45 – 60 minuten

Soort spel

Coöperatief spel waarbij je samen wint of verliest

Website

www.smangames.com / [email protected]

Instructievideo voor Pandemie vind je op: www.zmangames.com / pandemic-online-rules.html

Richtprijs

33,40 euro

 

Inhoud:

Pandemie is een spel dat je in de huidige coronatijd heel goed laat ontdekken hoe een virus zich razendsnel kan verspreiden, welke impact het heeft op de bevolking en welke deskundigen en interventies kunnen helpen om de verschillende virussen en de pandemie in te dijken en te overwinnen. 

Het is een coöperatief spel waarbij je “samen” wint of verliest en waarbij “samen vooruitdenken en redeneren” centraal staan met als doel een medicijn te ontwikkelen tegen de 4 actieve virussen.

 

Het spel bestaat uit:

  • Duidelijke geïllustreerde spelregels
  • 7 Identiteitskaarten,1 voor elke speler. Deze kaart bepaalt de rol van de speler met zijn specifieke expertise die benut moet worden om de kansen van het team op het ontwikkelen van een medicijn te vergroten.
  • 7 Pionnen.In dezelfde kleur als de Identiteitskaarten.
  • 59 Spelerskaarten:48 stadskaarten, 6 Epidemiekaarten en 5 Gebeurteniskaarten
  • 4 Overzichtskaarten,1 voor elke deelnemende speler, waarop de verschillende acties samengevat genoteerd staan 48 Infectiekaarten
  • 96 Ziekteblokjes in de kleuren rood, geel, zwart en blauw (24 van elke kleur)
  • 4 Medicijnmarkers: in de kleuren rood, geel, zwart en blauw en op elke achterkant een symbool dat aanduidt dat     het virus uitgeroeid is.
  • 6 Onderzoeksstations
  • 1 Spelbord

 

Eens het spel gekend is, is een minimale voorbereiding nodig om het spel klaar te leggen.

 

Spelverloop: Elke beurt is verdeeld in 3 stappen.

1. Voer 4 acties uit, waarbij je kiest uit:

            Bewegingsacties: Door te bewegen kan je je verplaatsen van de ene stad naar de andere. Dit kan je doen door te kiezen of je je verplaatst door

            a) Rijden/veerboot: verplaats je pion naar een stad die via een witte lijn verbonden is met je locatie.

            b) Directe vlucht: leg een stadskaart af om rechtstreeks naar deze stad te kunnen gaan

            c) Chartervlucht: leg de kaart van je locatie af om naar om het even welke stad te gaan.

            d) Shuttle: verplaats je pion van het ene onderzoeksstation naar het andere.

            Andere acties:

            a) Bouw een onderzoeksstation

            b) Behandel een ziekte

            c) Deel kennis

            d) Ontdek een medicijn

2. Trek 2 spelerskaarten waarvan je er maximaal 7 in je hand mag hebben. Heb je er meerdere, dan moet je deze die teveel zijn afleggen. Je houdt de stads- of gebeurteniskaarten waarvan je denkt dat je ze nog kan gebruiken bij, de andere leg je op de aflegstapel. Trek je een epidemiekaart, dan moet je de epidemie uitvoeren door op een bepaalde manier ziekteblokjes op de stadsdelen te leggen.

3. Infecteer de steden: hiervoor dien je ook ziekteblokjes op de desbetreffende stadsdelen te leggen.

 

Bij het uitvoeren van de verschillende fasen tijdens je spelbeurt zijn er nog enkele pittige details, waarvoor we verwijzen naar het spel zelf.

 

  1. Inhoudelijke criteria
  1. Individueel:
  • Het spel daagt uit tot initiatief nemen.
  • Het spel daagt uit tot het samen bedenken van strategieën en oplossingen.
  • Het spel heeft een hoge moeilijkheidsgraad: het bevat verschillende elementen en factoren waarmee men rekening moet houden om te kunnen winnen.                              
  • Het spel kan onverwachte wendingen nemen: dit prikkelt de aandacht en zet aan tot het bedenken van nieuwe strategieën.
  • Het spel kan eenvoudig beginnen maar kan snel tot een hoger niveau komen.
  • Het spel sluit aan bij de leefwereld van de kinderen.
  • Het spel is niet voorspelbaar of eentonig. Door de verschillende identiteiten heeft het spel ook steeds verschillende mogelijkheden om te komen tot oplossingen en teamwork.
  • Het spel daagt uit tot snel inzicht, een snelle reactie of doorzicht.
  • Er is een duidelijk begin en einde, een duidelijke winnaar en verliezer (ofwel winnen de spelers, ofwel de virussen!). Het blijft niet eindeloos duren. Eens de spelregels gekend zijn heeft dit spel een aanvaardbare speltijd, wat het aangenaam maakt en ervoor zorgt dat het niet gaat vervelen.
  1. Spellen met twee of meer:
  • Het spel bezit verschillende sociale aspecten: het lokt interactie uit, stimuleert sociale contacten door overleg, het nemen van beslissingen gebeurt door de speler die aan de beurt is. Hij/zij beslist welke actie hij/zij uiteindelijk zal ondernemen.
  • Er is een duidelijk begin en einde, een duidelijke winnaar en verliezer. Als team win of verlies je tegen het spel.

 

  1. Externe criteria:
  • Het spel is gemaakt uit duurzaam en veilig materiaal.
  • Het spel is aangepast aan de ontwikkelingsleeftijd en de interesse van kinderen die zich graag bezighouden met deze problematiek.
  • Het spel is handig in gebruik en makkelijk op te bergen.
  • De spelregels zijn duidelijk en eenduidig geformuleerd. Ze lokken geen discussie uit.
  • Aantrekkelijke presentatie waardoor de zin om te spelen wordt aangewakkerd.
  • De prijs is in verhouding met de kwaliteit.

 

Besluit:

Pandemie is een spel dat kinderen en volwassenen zeker zal aanspreken. De verschillende identiteiten, elk op zich met hun eigen kennis en voordelen, zorgen ervoor dat bij het spelen van dit spel steeds een ander spelverloop mogelijk is.

 

Werkgroep didactiek Bekina